Bagenkop 12 juli 2010

Nå er vi kommet til Bagenkop på Langeland. Vi har ligger mye i uthavn for anker, det er det vi liker aller best. I Danmark er det ikke så mange muligheter, men vi har funnet noen fine bukter og kost oss i fred og ro.

Fra Öckerö seilte vi med fin kurs for Anholt, vår første plass hvor vi ikke har vært før! God fart og fin seilvind. Jeg smakte litt på sjøsyken igjen – de fine sjøsykebåndene rundt håndleddene var ikke til stor hjelp. Slappet av litt, tok av båndene og vips så ble alt bra J Vi hadde vind i litt feil retning i forhold til vårt mål  – igjen! Mer sydelig betyr mer rett imot. Krysset litt, men båten går sakte på skarp kryss, ingen god seiler på de halser. Motoren ble startet. Vi plottet posisjon, fart og tid hver time – og timene gikk. Fikk motortrøbbel ca kl 19.30 – akkurat en uke på minuttet siden vi startet turen! Ant. vann eller rusk i dieselen. Jeg var nede i båten da jeg hørte lyden og håpet at det var P-A som tullet med meg – det var det ikke! Motoren startet igjen og vi seilte og kjørte motor fram til ca 1/2t før Anholt. Da stoppet motoren igjen! Vi heiste seil og kom inn til Anholt med hjertet i halsen! Kl var 23.30 og det var mørkt, men vi kom greit inn og la oss utenpå en norsk seiler. Ankerdram, en brødskive og rett i seng.

Ble vekket neste morgen kl 07.10 av havnefolk fordi fiskebåtene kom inn – vi lå på deres kai. Vi la oss til dieselkaia og Per-Arne stupte ned i dieselfilterjobbingen med en gang. Byttet forfilter til et av de nye med vannutskilling og glassbunn, luftet motoren – nå håper vi det går bra!

Vi flyttet båten til innenfor Grenå fergen. Gikk en liten tur på land, tok en kald pils og så kom regnet. Da tok vi like godt en ettermiddagslur J

I kveldingen gikk vi en tur på klippene,  greit vær, men en liten regnskur til. Avsluttet dagen med en prat med et hyggelig par fra Sande som lå innenfor oss på brygga.

Fra Anholt seilte vi til Samsø til en uthavn som heter Stavns fjord. Fin seiling først på dagen, men så døde vinden ut og vi måtte starte motoren igjen. Har en følelse av at vi har kjørt mer motor en seil hittil. I Stavns fjord lå det en del båter, bla en norsk Ovni som er Per-Arne sin drømmebåt nr 1. Vi fikk en fin kveld med flott solnedgang og en rolig natt på anker.

Neste dag seilte vi – eller rettere sagt motorkjørte vi, til ElsehovedFyn`s østkyst. Vi gikk under Storebeltbroen i utrolig flott vær. Sola steikte og havet var blikk stille. Underveis stoppet vi motoren og jeg fikk mitt første bad denne sommeren. Nydelig!! Så snart vi hadde fast anker i bukta ble det fort et nytt bad, til og med før ankerdrammen. En herlig opplevelse – 23 gr i vannet. Helt fantastisk etter å ha svettet i medvindsseilas hele dagen.

Neste dag våknet vi til noe svell i bukta. Vi heiste seil og satte kursen mot Bagenkop, helt sør på Langeland. Nå nærmer vi oss Kiel! Bagenkop er et lite sted med en flott havn. Her er det masse tyske og danske båter. Vi er eneste norske båten og det er uvant for oss som vanligvis seiler på Bohuslänkysten sammen med alle andre nordmenn. Nå føler vi virkelig at vi nærmer oss det store utland.

Vi blir her et par dager. Per-Arne skal montere ferdig dieseltank nr to. Vi skal spyle båten, fylle vann, handle litt mat, dusje og slappe av litt før vi går mot Kiel og kanalen ut til Nordsjøen.

Solnedgang Öckerö til Anholt

Bagenkop kirke

6 Responses to Bagenkop 12 juli 2010

1. Mona sier:

Lykke til utbedring av motor:-) Moro å lese bloggen deres. God tur videre:-)

2. Bjorn Sigurd sier:

Dette er ordentlig seilas lesestoff – sitter aa leser dette med en kaffekopp i ettermiddags sola i Edinburgh. Lykke til videre.
    PS. Press paa pekefinger tuppen hjelper mot sjosyke. Tips fra kapteinen paa en av hval sightsing baatene i New Zealand – og det virker!

3. Vivian sier:

Det er så fint at du skriver om alle stedene dere er innom!! Nå har jeg fulgt ruta deres på kartet. Kjører dere bare rett gjennom kanalen, eller tar dere en tur nedom Hamburg??

Håper motoren er 100% pålitelig igjen. God tur videre. Klem.

4. Kilico sier:

Godt å høre at dieselproblemet er løst. Artig å se at dere ligger på akkurat samme plassen i Bagenkop som vi lå i 2007.
    God tur videre gjennom Nord-Ostsee-Kanal. Har dere anledning så er Rendsburg et hyggelig stopp i kanalen.

5. Ole Petter sier:

Flott å lese at dere har det bra. Liker kaffebare den du har funnet, her tpper jeg det var trøkk. Jeg skulle ha begynt ferie i dag, men det blir jobb enda noen dager. Prver å få til en uke og en tur til koster. Hvis diesel problemene ikke gir seg, kan det ligge noe i selve slangen fra tanken (vi har tre båter inne den siste tiden hvor problemet lå der), men 1 maskinisten har sikket sjekket der også. God tur vider

6. sigurd sier:

koselig å følge dere på kartet, håper småproblemene