Camarinas 22 aug 2010

Vi forlot La Coruna i vindstille og tåke ved 9-tiden lørdag morgen. Bortskjemte med sol og klar blå himmel, var vi sikre på at tåken ville lette ganske snart. For mitt vedkommende har jeg ikke vært så tidlig oppe i det siste, og jeg regnet med at det var vanlig med tåke om morgenen. Det var det ikke – tåken lå lav og tett hele dagen. Vi motorseilte langs en kyst vi er blitt fortalt er veldig fin, men som vi kun fant på kartplotteren. Det eneste vi så var masse refleks på radaren av diverse båter og fiskeutstyr – uten å se noe med blotte øyne. Litt skummelt, men det gikk greit med god overvåking og god svingradius forbi radarrefleksene.

På ettermiddagen gikk vi inn i Ria de Camarinas og la oss for anker i en rolig og fin bukt. Der lå det to båter fra før – Rikaros og Faneliv.En stille og rolig kveld i båten med god mat og drikke, litt lesing og så til sengs.

Neste morgen – i dag – gikk vi inn til havna i Camarinas, en liten koselig by med smale smug og gamle hus. Det er fremdeles tåke, litt regn og etterhvert en del vind. Det er meldt dårlig vær i morgen (mandag) så vi ligger her og slapper av og venter på sola. Utrolig så godt det er å ha god tid – her kan vi bare bli uten følelsen av at ferien raser avgårde 🙂

Havnen vi ligger i er liten, med et par brygger – men du verden så skandinavisk. Her er det 1 dansk, 2 svenske og 6 norske båter. Det er båtene: Ella, Leahnis, Rikaros, Fanteliv, Blue (oss) og Trekkfuglen. Sistnevnte med en aleneseiler på 79 år. Han skal Atlanteren rundt for å minnes sin far på steder der han ble torpedert under krigen. Skikkelig tøffing,   det viser at det aldri er for sent.

I regnværet i morgen blir det litt bygåing, litt sosialisering med de andre båtene og kanskje litt brødbaking hvis jeg gidder 🙂 Jammen er det et hardt liv å være langturseiler.

2 Responses to Camarinas 22 aug 2010

1. Ole Petter sier:

Fine bilder og flotte brev, vi var på fjellet i helgen og første snøball ble laget, men det forsvant heldigvis fort igjen, god tur videre nedover langs kysten av Portugal. Skal dere innom Algarve kysten også ?

2. Pia o stefan sier:

Hej igen ! Nu har vi äntligen kommit till La Coruna. Skönt att vara här. Vi hade sällskap med en svensk båt Amira Maris och en norsk båt Zita över Biscaya. Vi kom in i går söndag. I dag är vi bara glada över att vara här och njuter av detta. Hoppas allt är bra hos er och att vi ses söderöver. // Pia o Stefan