Bayona 31 aug 2010

Etter nesten en uke for anker er vi nå i en marina med internett igjen. Vi ligger i Bayona, en nydelig by. Nettet er ustabilt så det blir en kort oppdatering denne gang.Vi seilte fra Camarinas til Muros i flott solskinn, varmt og godt, store dønningen. lite vind og et lite anfall av svak sjøsyke. Muros er en liten by, utrolig koselig med de smaleste gater, små butikker og koselige tapasbarer. Været var varierende, ganske mildt og godt, men tåke, regn og overskyet.

Vi ankret opp i havnebassenget sammen med 8 andre norske båter. Vi ble faktisk litt av en turistattraksjon der vi lå med de flotte flaggene våre vaiende i vinden. Turistbåtene tok en sving innom så alle som ønsket det fikk tatt bilde 🙂 Da vi lå i Camarinas var Bjarne på Rikaros ute og fisket makrell med barna. De dro opp kilovis på kort tid og delte ut til alle som ville ha fersk fisk. Jeg mener å ha kjent en lukt av stekt makrell fra norske båter over hele Murosbukta neste dag 🙂

Vi hadde en fantastisk solskinnsseilas fra Muros til Isle Cias. Vind fra nord = medvind, Ingen dønninger! Varmt og for første gang bikiniseiling med spridde seil og bare nytelse hele veien 🙂 Isle Cias er noen øyer utenfor Vigo. Flotte, ubebodde og med hvite sandstrender. Det var hett og svett, men badevannet holder bare ca 16 grader – her på atlanterhavskysten i Spania er ikke Golfstrømmen særlig nærværende. Det ble allikevel et lite bad på meg. Det første siden Olympiahafen i Kiel.

Vi kom til Bayona i går. Det er bare ca 1 times motorkjøring i 4 knop fra Cies. Her ligger også båten Carmencita fra Sandefjord. Vi spiste Paella, vasket klær og slappet av. I dag må vi handle litt, vaske båt og foreta litt vedlikehold. Det er alltid nok å gjøre – som regel langt til matbutikken, med påfølgende tunge bæreposer og ømme armer+ skuldre, kø ved vaske maskinene og vann+ dieselpåfylling, kronglete internett mm. Ting tar tid, også for oss 🙂

Vi prøver å være effektive i formiddag og legge oss ut på anker for natten. Havneavgiftene koster skjorta så det gjelder å bruke fornuften i forhhold til pengebruken.

Tidlig i morgen seiler vi nedover Portugalkysten så langt vi rekker før det blir mørkt.

Nå har jeg blitt «hivd ut» av nettet flere ganger og plundrer for å logge meg på igjen så jeg gir meg for denne gang. Bilder kommer senere 🙂