Oeiras ved Lisboa 17 sept

Her kommer en kort oppdatering av bloggen. Vi ligger i Oeiras utenfor Lisboa. Marinaen er flott og dyr, men uten trådløst internett. Jeg sitter her i resepsjonen og må være kjapp på nettet, det er laaang kø! Sjekking av værmeldinger og å laste ned Grib-filer må få førsteprioritet er jeg redd.Vi seilte fra Leixoes, med korte overnattinger i Figueira da Foz og Peniche helt til Cascaise utenfor Lisboa. Det ble tre lange dager, fra 12 til 10 timer hver dag. Greit vær, litt lite vind som vanlig så vi måtte motorseile en del av veien. På vei rundt Cabo da Roca før vi kom inn til Cascaise, fikk vi kjenne på kastevindene fra fjellene. På et øyeblikk økte vinden til liten kuling og snudde fra NV til SV. Vi hadde seilt med spridde seil i god NV vind en stund. Heldigvis hadde vi tatt et rev i storseilet, men dessverre rullet inn gennoaen da vinden tok bauen. Vi hadde fullt rorutslag, men ingen sjangs til å holde båten. Vi ble liggende helt feil i forhold til vind og bølger + atlanterhavsdønningene. Da var det bare å rulle ut den lille fokka, ta inn et rev til i storen og gi full gass på motoren for å komme i riktig retning igjen. Det gikk veldig fint 🙂

Etter fire netter for anker i Cascaise, med sol (30-35 gr i skyggen) og badevann (ca 18 gr), måtte vi inn til havn for vann og strøm. Vi gikk 5 nm til Oseiras – noe nærmere Lisboa. Dyr havn, service ok, billig å vaske klær. Brukte hele første dagen på klesvask – nå er alt rent! I går var vi en tur i Lisboa. Både her og i Cascaise møter vi de andre norske og svenske båtene så vi er ikke venneløse her ute i den store verden 🙂

En dag mens vi lå i Cascaise trengte vi assistanse av badevakter og politi. Tre gutter svømte ut og entret båten vår mens vi satt i strandbaren og så på. Da var Per-Arne kjapp, hentet hjelp og de stakkars guttene ble hentet inn til stranden der tre politimenn, to badevaker, en servitør og vi sto og tok imot dem. Tror svømmeturen fra båten og inn til land var lang og skremmende for guttene. Det viste seg at de bare ville hvile seg litt på båten vår. Det skal man jo ikke gjøre, så etter å å blitt forhørt på stranden og at båten var sjekket og funnet OK fikk de gå igjen.

Vi legger oss ut på anker i Cascaise igjen for å vente på gode vinder over til Madeira – hvis vi ikke velger å seile videre sørover til Marokko,- får aldri bestemt oss for begge deler frister. For anker sparer vi penger, kan bade så mye vi vil og har bedre utsikt enn til moloen i marinaen 🙂

Legger ved noe bilder og prøver å skrive mer senere 🙂

3 Responses to Oeiras ved Lisboa 17 sept

1. Mona Nomme sier:

Hei dere,
    Ønsker god tur videre, dere har en veldig fin blogg – og det er morsomt å følge dere:-)
    Mona

2. Ole Petter sier:

Hei på dere. Flotte bilder, nyt dagene. Her hjemme har vi begynt å kjenne smaken av høst. Kos dere videre

3. sigurd sier:

Hei! fint å se at du er på nett igjen,har stadig sjekket.Nå har jeg fått dato for hofteoppersjon, det blir 28. denne månden,jeg ser fram til det. Ha det bra i varmen. Vi måtte avbestille Kretaturen, men Petter og familien drar.