Agadir 9 oktober 2010

Marokko oppleves for oss som kontrastenes land. Mohammedia var støvete, masse små butikker og «restauranter» der de grillet fisk i blikkfat, gamle mopeder og eselkjerrer, slumområder der du ikke skulle tro at noen kunne bo- men parabolantennene avslørte menneskelig nærhet – og finere restauranter, en stor flott park, hoteller lags stranden og flotte biler.  I Marrakech opplevde vi de samme kontrastene. Her i Agadir har vi til nå kun opplevd en flott marina med alle fasiliteter omkranset av merkebutikker og restauranter. Strandpromenaden er laaang, det yrer av liv og alt minner veldig om turiststeder ved Middelhavet og Kanariøyene. Forskjellen er de mange skaut- og burkakledde damene, mennene med kjortler og marrokanske «tøfler». I kveld satt vi oss på en uterestaurant for å ta en øl hver – i Agadir serveres det alkohol på de fleste restauranter i motsetning til i Mohammedia og Marrakech – vi måtte vente på servering til kelneren var fedig med bønnen sin. Alt vi så av han de første 8-10 minuttene var bakenden og litt av et bønneteppe. Når han endelig var ferdig med å be kom han smilende til oss og tok imot bestillingen – og prøvde å få oss til å kjøpe to øl hver – salg er nok viktig her også 🙂

Vi seilte fra Mohammedia mandag 5 oktober og brukte 48 timer hit til Agadir. Dessverre mye for motor da vinden svek oss det meste av tiden. Nattseilingene langs kysten er mer utfordrende enn når vi seiler til havs. Vi møtte fiskebåter og tankbåter hele veien og var på vakt for fiskegarn – spesielt tunfiskgarn som legges flere nautiske mil ut fra kysten. Rett før vi dro fra Mohammedia fik vi sms-melding fra Ella som fortalte at de hadd kjørt seg fast i et nett om natten på vei til Essaouira. Heldigvis kom de seg løs etter et par timer. Ingen opplevelse vi ønsket å dele med dem.

Planen vår var i utgangspunktet å seile dagsetapper til Safi og Essaouira for deretter å seile til Kanariøyene. På grunn av værmeldinger valgte vi å gå direkte og helt til Agadir. Tror nok det var et godt valg, vi ligger nå sør for vind og regn og har det utmerket i varmen. Jeg har lovet meg selv å ikke klage selv om klærne klistrer seg til kroppen og vannflaskene drikkes fortere enn svint. Vi har vært her i to dager nå, men ikke rukket å se så mye av byen og omegn. Jeg  fikk plutselig låsning i korsryggen idet jeg tok opp en fender når vi kastet loss i Mohammedia. Det ble en noe slitsom seilas, selv om det var lite vind og ganske rolig sjø, var dønninge lange og store. Derfor har vi tatt det ganske rolig etter at vi kom hit. Nå er imidlertidig ryggen på bedringens vei, mye takket være en infrarød varmelampe som nabobåten fra Holland lånte oss i går. Vi har faktisk gått en ganske lang tur i dag.

Matsreservene begynner å minke, i kveld blir det gryn med langstidsmelk og knekkebrød med gulost og kaviar til middag. I morgen har vi planer om å dra til Agadirs Souk, markedet likt det i Marrakech, og å handle mat og drikke i et større supermarket. PetitTaxi tar oss dit og tilbake for en liten penge.

Bilder er det lite av foreløpig, men det kommer 🙂

One Response to Agadir 9 oktober 2010

1. Ole Petter sier:

Kos dere i varmen, her hjemme måtte vi skrape rutene i morges og vinterdekk ble satt på i går. Vi fikk heldigvis mye god sommer på Kreta, det var godt for kropp og sjel. God tur videre, spennende å lese om deres opplevelser