Lanzarote 26-27 oktober 2010

Nå har vi vært nesten en uke på Lanzarote. Vi lå først tre døgn for anker ved Playa Papagayo, en flott bukt med flere små strender, grotter og klipper.

Playa Papagayo

Det er utrolig fredelig å ligge ankret opp, skikkelig ferie med masse bading i krystallklart vann, vi leser bøker og lar alt gå i sakte fart, og når mørket faller på ved 19-tiden blir det tidlig kveld på oss.

Lørdag gikk vi inn til Marina Rubicon, en flott marina med skikkelig ”sydenfaktor”. Her går tiden fort i varmen og alle planer om alt som skal gjøres med båten; vedlikehold, puss, gni og montere, lar vente på seg. Isteden brukes tiden til å bade, være sosiale med de andre norske båtene, handle litt, vaske klær (igjen), klippe hår og å være ivrige tilskuere og ”rådgivere” til de som har båten på land og jobber hardt og effektivt med viktige ting.

Per-Arne får en etterlengtet hårklipp

Etter å ha vært eneste norske båten i Mohammedia (når Ella hadde seilt videre) og i Agadir, ligger vi nå sammen med 8-9 andre norske båter. Noen har vi truffet tidligere og noen er nye bekjentskaper. Vi hadde en koselig kveld i Sun Lady og en hyggelig formiddag om bord i Fryd. Nå er Rikaros også ankommet og det var spesielt hyggelig å treffe Marit og Bjarne igjen.

Her i marinaen er det aktiviteter for en hver smak. Noen har båten på land for å fikse lekkasjer og andre nødvendigheter, noen bader og noen sitter på kafé (bar).

En lang dag på bar. I godt selskap med Sun Lady og Honningpupp

Praten går godt på bryggene og diskusjoner om erfaringer og bruk av vindror er et gjentagende tema over alt hvor vi er. Til og med når vi lå for anker kom en spansk seilbåt forbi og lurte på om vi var fornøyde med vindroret vårt. Mange har vindror montert på båten, men få av dem vi møter har testet det skikkelig ut ennå. Vi har heller ikke prøvd vårt godt nok til å få det til å virke etter ønske og behov, men nå er det på tide. Vi vil gjerne å få skikkelig dreisen på det før Atlanterhavskryssingen.

Dette er et vindror. Fryd og blue funderer over bruken

Siste dagen i Agadir var jeg med besetningen på svenske Amelit på stranden og badet. Nydelig vann og passe bølger, det smakte godt i varmen. Om kvelden var vi på besøk i Amelit sammen med Caty C, en annen svensk båt vi har truffet flere ganger nedover Portugalkysten. En koselig kveld med litt vin og gode fiskehistorier fra seilasen over Gibraltarbukta.

Overfarten fra Agadir til Lanzarote gikk fint. Vi hadde god seilvind det første døgnet og farten var mer enn tilfredsstillende, men så løyet vinden og etter hvert måtte vi hjelpe til med motor for å komme framover (igjen!). Om nettene hadde vi en flott stjernehimmel og en fullmåne (nesten full) som lyste godt, og på dagene skinte ei blid sol. Vi brukte ca 47 timer på 239 nm og med så lite vind vi hadde er vi greit fornøyde med det.

Vi regner med å seile videre torsdag. Det er veldig godt og varmt om dagen så vi legger oss enten ut på anker i Papagayo igjen, eller vi seilere sydover på østsiden av Fuerteventura for å finne nye ankringsplasser i det fine været. Fra mandag er det meldt noen dager med mye vind så da er vi nok tilbake i en marina. Vi skal snart over til Grand Canaria, men ser at det er veldig fulle havner og vi bør nok bestille plass. Det er heller ikke så mange ankringsmuligheter der, samtidig som vær og vind spiller en stor rolle i de valgene vi gjør.

PS: I dag onsdag, har vi faktisk vært riktig så flinke. Jeg har vasket cockpit og skrubbet teakdekk, og syklet tre ganger til butikken for å handle inn drikkevarer og mat. Sykkel med en plastkasse stroppet bakpå er en fin ting, det er bare ikke er plass til så mye og den lille båtsykkelen blir noe baktung og vinglete. Godt at jeg faktisk har tid til å gå i butikken flere ganger på samme dag 🙂

Per–Arne har gjemt seg bort i stuerommet ute i hele dag. Vi har hatt noe ulyd i roret og slark i styringen. Det ble en skikkelig sjekk og jobbing langt nede i dypet av båten. Det viste seg at en låsemutter til styrewirene var løs og hele styrewiren hang og slang. Godt at det ble oppdaget i tide! I tillegg har han testet et nytt 30kg Spade stormanker på ankervinsjen. Vårt vanlige anker er på 20kg og med mye kjetting klarer vinsjen det fint. Det blir spennende å se om vinsjen greier jobben når vi ankrer opp på mange meters dyp.

3 Responses to Lanzarote 26-27 oktober 2010

1. Ole Petter sier:

Nok en gang et flott reisebrev, det må være deilig å fortsatt være på (sommer)ferie. Her går det i høstvær og fyr i peisen.

Hils så mye

2. Odvar sier:

Hei Kari Anne og Per Arne.
    Av en eller annen grunn har jeg ikke fått med meg den riktige adressen på bloggen deres. Jeg har søkt på alle mulige måter, men i dag ringte jeg Sigurd og fikk den fra ham.
    Har foreløpig bare skummet gjenom, men ser at dere har det bra og at det meste går som planlagt. Her er alt bra. Fortsatt god tur fra Ellen og Odvar

3. sigurd sier:

Hei Kari Anne gratulerer så mye med dagen i dag den 11. Kos dere fortsatt i varmen, vi skulle gjerne vært der. Hils til resten av slekta som ferierer på Porto Rico.