Store Bay Tobago 18 febr 2011

Rapport fra de siste dagene. Fremdeles på Tobago, nå i Store Bay for anker sammen med Rikaros og Harry Z. Vi har hatt hyggelig selskap med dem i Charlotteville og har seilt sammen langs kysten av øya ned til Store Bay, som er siste stopp for vår del før Trinidad.

Vi startet kystseilingen med et stopp i fantastiske Englishmans Bay. De eneste båtene i bukta var oss tre norske. Her er det en nydelig sandstrand og ingen bebyggelse bortsett fra en liten bar under palmene. Eneste ulempe var en del svell, spesielt merkbart om natten når vi skulle sove – og når vi jollet inn og ut fra stranden. Det ble ganske heftige rundvelter og ufrivillig bading på oss alle sammen. Stor underholdning og mye latter, litt sinneutbrudd, noen blåmerker og skumle fulltreffere av joller i ansiktet. Heldigvis gikk alt bra og alle er pr. d.d. friske og skadefrie.

Neste stopp var Castara Bay. Her er det en liten by med restauranter og småbutikker, litt likt Charlotteville, men ikke så genuint koselig. Vi traff et par fra Kristiansand vi hadde truffet tidligere, de var på ferie og vi hadde en koselig kveld sammen.

Neste dag motorseilte vi i pøsende regn til Mt. Irvine Bay. Merkbart mer hoteller og turister, men også et fint sted.

Neste ankrings-mål var Store Bay/Milfor Bay. Nå er vi nær hovedstaden og flyplassen, et par luksushotell og noen turister. Allikevel er det fredelig og rolig. Inne på stranden er det en liten bar der de serverer veldig gode hamburgere og Roti. Roti er en slags pannekake-lefse som er fylt med currysaus, kikk-erter, poteter og enten kylling eller fisk. Hel kylling (høne?) er hakket opp og hatt i gryta så obs obs for ben og brusk 🙂

Onsdag var mannskapet på oss tre norske båter på tur i regnskogen med ”Harris jungle Tours”. En heldagstur med frokost, vandring i regnskogen, lunch og bading i fossefall. Harris er en kunnskapsrik guide og tidligere lifeguard. Vi damer kikket og så og kikket og så igjen, og var skjønt enige om at han virkelig er en staut kar – noe våre menn valgte å ikke bemerke.

Torsdag tok vi bil til Scarborough for ny innsjekk hos costums og immigration på Tobago. Øya er delt opp i to regioner, derfor måtte vi sjekke ut i Charlotteville før ”bay-hoppingen” og sjekke inn på nytt i Scarborough. Republikken Tobago og Trinidad er samme land så for oss holdt det å sjekke inn bare hos costums. Båtene som drar nordover og ut av landet, må inn til Scarborough for utsjekk før avreise.

Transport på Tobago er enkelt, lettvint og effektivt. Du går bare opp til veien, kanskje du rekker ut en hånd, eller en bil tuter eller blinker med lysene. Når bilen stopper avtaler du en pris og blir kjørt dit du vil. Antagelig fylles bilen opp etter hvert som flere har behov for skyss. Når vi kjørte til Scarborough var vi syv personer i bilen – det er ikke så nøye.

I dag har vi levert dieselkanner og gassflasker for påfyll, vært en tur i et større supermarked, Bjarne har reparert påhengsmotoren vår – Tusen takk 🙂 – og i kveld skal vi grille på Rikaros sammen med Harry Z.

Bilder fra siste uka kommer når vi får bedre nett med akseptabel hastighet 🙂

2 Responses to Store Bay Tobago 18 febr 2011

1. Ole Petter sier:

Ser ut for at dere fortsetter å hygge dere og oppleve nye og spennende steder. Her hjemme fortsetter vinteren, i morges var det nede i minus 19. Til uken bærer det til fjells, kos dere videre. Spennende å følge dere på deres reise

2. Bjørg sier:

God tur videre,21minus i natt nå er det overskyet og min.9. det er ikke noe fristende å bevege seg ut. Imorgen tar jeg en tur med barnebarn og bovler, noe må enn finne på.Klemmer fra Bjørg