Carriacou 21 mai 2011

I sol og varme seiler vi sakte sørover.

Nå er vi tilbake i Hillsborough på Carriacou. Her er det rolig og fint.  Dagene går med til besøk på land, bad og svette. Vi seiler fortsatt sammen med  Ola på Kepasa, hyggelig med nabo-båt  og godt selskap 🙂

Happy Island og happy nordmenn

Etter nok et solnedgangsbesøk på Happy Island, baren på korallrevet  utenfor Clifton, sjekket vi ut av St Vincent-øyene på Union Island og flyttet  oss hele 4 nm til Petit st. Vincent. Dette er også en del av St Vincent-øyene
og samme land, men vi tok sjansen på en overnatting for anker selv om vi hadde  sjekket ut. Pt St Vincent er en privat øy med en ressort der alle fasiliteter  er reservert for gjestene, et besøk i baren er dog lovelig for alle. Båter kan
ankre opp i bukten og ikkegjester får bruke strendene som er ”Crown Property to  the high water mark”

Tidlig om morgenen 17-mai var vi invitert på frokost hos Ole på Kepasa. Dagen startet høytidelig med  flaggheising og Gardemusikk fra cd spilleren. Til frokost ble vi servert  eggerøre og spekemat med aquavit, og til dessert var det champagne og  hjemmebakt norsk honningkake. En verdig og suveren start på 17-mai dagen 🙂

Flaggheising

17 mai frokost

Senere på dagen seilte vi over til Petite Martinique. Den minste av  Grenada øyene. I følge pilotboken er dette stedet med den billigste dieselen i hele  Grenadinene og vi hadde stor behov av påfyll. Vi oppdaget at dette var en  sannhet med modifikasjoner. Dieselen kostet mer enn på Union Island. Vel – vi  fylte på det vi trengte og var fornøyde med servicen vi fikk av den blideste og  hyggeligste ”dieselmann” i hele Grenadinene.

Uten å sjekke inn på Grenada-øyene, ankret vi opp og tok en tur i land.  Det er en av de få stedene (det eneste stedet?) der det er akseptert med en  ”nødlanding” før innsjekk. Øya ville hatt lite besøk av båter, og ingen
turister, hvis en måtte seile ned til Carriacou for å sjekke inn og så gå opp  igjen til Pt. Mart.  Vi ble ganske
fasinert av denne øya. Her er det rent! Lite søppel og utrolig velholdt midt i  all enkeltheten.

Siden det var 17-mai hadde vi en unnskyldning for å spise middag ute og  fant den eneste restauranten på øya. Her spiste vi godt i solnedgang og mygg og  alle var enige om mat det hadde vært en fin dag 🙂

17- mai middag

Neste stopp, 6 nm  sørover: Hillsborough,  Carriacou.

Hillsborough Carriacou

Etter normale prosedyrer sjekket vi inn hos immigrasjon og  toll, tok en øl på den lokale baren ved stranda, og handlet litt mat og drikke.  Vi har funnet et billig og bra spisested, ”Jerk-senter” hvor vi kan velge  mellom fisk, kjøtt eller kylling, servert med tre ulike tilbehør for 15  EC-doller, ca 30 nkr. Masse mat – god mat – og hyggelig betjening. Kan  anbefales på det varmeste 🙂

Neste stopp blir Tyrrel Bay før vi seiler over til Grenada.

Flere bilder når vi har nett med rimelig hastighet!

2 Responses to Carriacou 21 mai 2011

1. Geir Lauve sier:

Takk for rapport! Trygg og god tur videre. 🙂

2. Stefan o Pia sier:

Vad ni har det bra. Lite avundsjuka är vi. Vi är kvar på land i Pasito Blanco men nu är det inte mycket kvar. Tro att vi är i sjön i början på veckan. Kramar från oss.