St Lucia 11 Januar 2012

I løpet av de siste dagene på Bequia løyet vinden fra stiv – sterk kuling med storm i kasta, til grei seilvind for avreise nordover til St.Lucia.

Vi hadde noen uhell mens vi var på Bequia. I mørket, ved 23-24 tiden om natten hørte vi et kraftig smell. På med hodelykter og ut for å sjekke. Det viste seg at den kraftige kroken som holder avlaster på kjettingen var røket tvers av. Til alt hell, eller pga god planlegging (?), hadde vi selvsagt en ny krok på lur og alt var ok.

Et par netter senere hørte vi nok en høy lyd. På med hodelykter igjen og fant ut at gummibåten hadde gjort et rundvelt i vindkastet. Den lå opp ned med motoren under vann – ikke bra. Snu båt, opp med motor, ferskvannspyling og vannfjerner sprayet på. Neste dag var det full service på påhengeren og motoren startet bra, men noe ulyd og lite drag sa oss at den fikk for lite bensin. Ny runde med rens av forgasser og så var alt i orden. Nå starter påhengeren og tikker og går som aldri før. Takk igjen Bjarne (Rikaros) for god undervisning av forgasser rep 🙂

Per-Arne jobber

Før vi seilte videre hadde vi en koselig og veldig velsmakende avskjedsmiddag med Ole og Bjørnar Kepasa. Vi valgte å prøve Devils Table, spesiell og artig restaurant med en dyktig svensk kokk. Absolutt vellykket og kan anbefales hvis du er i nabolaget.

Interiør Devils Table

Vi delte opp strekningen Bequia – St. Lucia med et overnattings-stopp i Chateaubelair på St.Vincent. Flott seilas, kryss med gjennomsnittsfart på 6,5 knop, sol og varmt.

Vi sjekket ut hos hyggelige offiserer på Custums og Immigration og tidlig neste morgen seilte vi videre til St.Lucia. Vinden var nordlig, det ble hard kryss og vanskelig å holde høyde så farten ble deretter – max 5 knop med hjelp av motor

Vi ankret opp i Rodney Bay, en stor og flott ankringsbukt utenfor marinaen. Her har vi kost oss i flere dager. Vi har truffet flere andre norske båter, vært en tur på Pigeon island og opp til Rodney fort.

Her ligger blue for anker i Rodney Bay utenfor Pigeon Island

Torsdag seiler vi videre opp til Martinique.

– og her er litt flere bilder,  noen kom desverre flere ganger:)

Philodendrum str XXXL

3 Responses to St Lucia 11 Januar 2012

1. kari anne sier:

Hei
    Litt sent, men allikevel godt nyttår til dere og trygg seilas. Godt å høre at «vinterservicen» er unnagjort og at dere er på havet igjen. Deilig med sol og varme på denne tiden. Vi kan vel egentlig ikke klage over vinteren, det vi har minner mer om høstvær. Men, det går mot lysere tider og det er deilig:) Tenker på dere som seiler, kos dere videre! Conrad og Kari Anne

2. Godt Nytt År til dere begge. Artig å lese og se bilder fra «øyhoppingen».. Kooos dere og får liv i radioen…

3. Tom-Eddy Grønlund sier:

Hei
    Godt Nytt År til dere begge.
    Artig å lese og se bilder fra «øyhoppingen» deres.
    Nå må dere prioritere radioen så vi kan få en prat,