Druknet motor og død starter

Etter flere dager med masse regn og sterk vind for anker i Rodney Bay på St Lucia, ville vi en tur inn i marinaen. Vi startet motoren og var snart enige om at den låt uvant, mer bass enn diskant og turtallet gikk heller ikke opp ved mer gass – noe var feil??

Per-Arne forsvant ned i båten, åpnet luka til motorrommet – og skrek: STOPP MOTOREN! Motorrommet var halvveis under vann – saltvann! Motoren ble stoppet – inntaksventilene ble lukket. Ved nærmere inspeksjon så vi at slangeklemmen til kjølevannsslangen var knekt og slangen var hoppe av. De få minuttene motoren gikk, sto vannet som en fontene inn i båten. Den automatiske bilgepumpen er montert ganske langt foran i båten og hadde ikke slått inn, derfor heller ingen alarm.

Arbeidet begynte: Fram med manuell pumpe, øsekar og bøtte – vi fikk ut mange hundre liter saltvann, på med ny slangeklemme og ny starting av motor. Heldigvis greide vi å komme inn i marinaen uten hjelp.

Resten av dagen – og de neste dagene, ble brukt til å tømme alle stuerom under dørken, skylle, spyle og vaske ut saltvann fra alt som var lagret og stuet vekk, fra alle kroker og kriker, i skap, under dørk og i motorrom.

Den svenske båten Shaddock lå ute i ankringsbukta og kom med en stor vannsuger som vi fikk låne. Dette gjorde at vi kunne spyle i flere omganger med ferskvann uten å slite oss ut med manuell pumping. Tusen takk til Stefan og Pia 🙂 Vi prøvestartet motoren flere ganger de neste dagene og alt virket helt ok – fram til tirsdag – da var motoren totaly dead!

Mekaniker og elektriker ble tilkalt. Starteren var gjennomrusten etter en time under vann, kablene til releet var korrodert. Starteren ble skikkelig overhalt av Roger, releet og kabler kunne ikke reddes og ble byttet. Etter to dages jobb av Valentino og Herbie var alt fikset. Nå krysser vi fingre og tær for at alt holder til ny, bestilt starter ankommer båten.

Ellers har vi det bra. Ole på Kepasa kom tilbake etter en tur hjem til Norge – et koselig gjensyn som ble feiret med Stag (lokalt Trinidad-øl med gode minner) og middag i Blue.

Vi hadde en artig kveld på bar med Silvia og Reinhard på Black Elise, Tyskland.

Middag på Pigeon Island med mannskap og gjester på Le Compromise, Tønsberg.

Middag i Blue med Stefan og Pia på Shaddock, Sverige.

Hyggelig kveld med Kristoffer, Finnland og mannskap på amerikanske Piper Dream.

Vi har vinket farvel til Kate og Paul på Aloea, Australia, som seilte vestover til Aruba. Dette var en av de snille som kom med suppe og handlet for oss når vi lå med Dengue-feber på Trinidad.

Geir på Chill Out II kommer og går og Afrodite ligger i havna sammen med Svea og et par andre svenske båter.

Her er det ganske sosialt 🙂

Noen bilder fra siste tiden på Martinique og St Lucia. Dessverre ingen fra drukning av motor og påfølgende arbeid – det glemte vi i kampens hete!

)

One Response to Druknet motor og død starter

  1. j.p sier:

    ……… og eg så trodde d var KUN perfekte dager i paradiset…..men livets mange realiteter slår inn selv borte hos dere…..
    jan p

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: