Iles des Saintes 17 mars 2012

Vi hadde en feiende flott seilas fra Rodney Bay, st Lucia, med mellomstopp i st Pierre, Martinique, til Iles des Saintes, en liten øygruppe tilhørende Guadalope.

Vær og vind var på vår side denne dagen. Vinden lå på 7 til 9 m/sec og stødig fra ØNØ, og i 8 til 8,5 knop fosset vi nordover. Ikke dårlig fart for vår nedlessede turseiler med et rev i storseilet og jolla på slep. Vi var særdeles fornøyde 🙂

Alt gikk som på skinner helt til vi krysset bukten utenfor Fort de France på Martinique. Bukta er vid og dyp og lengst inn raste et voldsomt regnvær. Det resulterte i vindkast på over 15 m/sec fra alle kanter. Etter en times hektisk arbeid med reving av seil, håndstyring og sjøsprøyt over båten og oss, var vi i le av øya og mistet det meste av vinden. Seilasen opp langs Martinique gikk greit, forholdsvis rolig, men vinden kom fra nord, fra vest, fra sørøst – endret retning hele tiden så det var ikke lett å holde riktig seilføring.

Mot kvelden ankom vi St Pierre, en liten by ved foten av Mt. Pelée. Her var vi ikke i land, sjekket heller ikke inn hos myndighetene, kun overnatting. Byen ble i sin tid kalt Lille Paris, men ble totalt ødelagt av vulkanutbrudd i 1902. Vi ønsker å komme tilbake hit for å se oss om.

Neste morgen dro vi opp ankeret kl 06.00 og satte seil i retning Iles des Saintes.  Vi hadde god fart, over 8 knop i dag også. Men – vinden var sterkere, mellom 10-13 m/sec opp til 15, og veldig varierende retning. Vi fikk kjørt oss med tidvis hard jobbing med seil. Opp langs Dominica var vi igjen i le for vinden, det gikk smått og vi måtte spe på med motorkraft for å holde framdrift. Timene gikk fort og vi lurte på om vi ville rekke helt opp til Saintes før det ble mørkt. Det er ikke bra å komme inn i ukjente og overfylte ankringsbukter i mørket.

Vi vurderte å gå inn til Prince Rupert Bay for natten, men håpet på mer vind når vi kom ut i åpent hav igjen – og det fikk vi! Vi fosset videre og fikk plutselig napp på fiskesnøret som alltid henger etter båten. Her ble det kamp! Fisken dro ut alt snøret i snella og det var plent umulig å få dratt den inn. Vi så en sværing hoppe langt bak båten. Vi revet seil og slakket av på farten. Det var utrolig tungt, men litt etter litt fikk vi inn noe snøre, fisken hoppet og dro og var ikke særlig villig til å følge oss. Etter ca 1 times fight røk snøret og fisken forsvant – nok en gang. Vi klarer aldri å borde en fisk! Vi har en kort og kraftig stang, kraftig snelle og godt snøre, blekkspruter med stålwire og kraftige kroker, hva mer kan en ønske seg? Allikevel må vi nok tenke ut en alternativ fiskemåte.

Rett før det ble mørkt kom vi inn i bukta ved øya Terre de Haut i øygruppa Saintes. Her er det lagt ut betalingsbøyer og det er ikke lenger lov å ligge på eget anker. Vi betalte 11 euro pr natt for vår 40 foter.

Vi ble her i tre dager, ruslet rundt i byen og rundt på øya.  Vi klatret opp de bratte bakkene til Fort Napoleon. Fortet ble bygget i årene mellom 1844 og 1897 og er i dag et museum for de Engelsk-Franske kampene, samt historien og tradisjonene til Saintes. Det er også en botanisk have med masse ulike kaktus der Iguanas kryper omkring.

Vi klatret ned alle bakkene og gikk over øya til Baie de Pompierre. Her fant vi en fin strand med palmer, høner og geiter og det var utrolig godt med et bad etter den lange gåturen.

Herfra seiler vi videre til Antigua.

2 Responses to Iles des Saintes 17 mars 2012

1. gry woxholth sier:

Husker vi koste oss skikkelig der…men liker ikke at de har lagt ut bøyer man må ligge på. Jeg hørte noen rykter om at det har skjedd mange andre steder. Håper det ikke stemmer…
    Jeg stoler ikke på at moringene holder og vil heller sove godt med egen ankring (plenty med kjetting etc).
    Nå er vel ikke Iles des Saintes det skumleste stedet å ankre, men jeg ville aldri ligget på moring på f.eks Union Island eller Bequia.
    God tur videre til Antigua. Fint der også.-) klem fra gry

2. Thomas Rygh sier:

Hei
    Følger med på bloggen og er glad på deres vegne. Håper på tur vestover i sommer. Dersom dere plutselig er «i nærheten» tar jeg kontakt.
    Kan melde om at hestene fremdeles løper samme vei, fotballen er rund. Lite variasjon der.. Oslo kommune, tro det eller ei, er et bra sted å jobbe og comeback vurderes ikke.
    En kompis spurte om jeg ville være med på cruise ala langtur om 2 år. Du vil vel ikke fraråde det vil jeg tro..det spørs om «vi» er enige om at jeg skal på tur 😉
    God tur videre, det ser fantastisk flott ut.