Grenada 14 mars 2014

Vi ligger for anker i Pirckly Bay og blir her til det blir tid for å seile tilbake til Trinidad senest 1 april. Siden siste innlegg i bloggen har vi seilt godt og kost oss mye på mange ulike øyer og i mange fine bukter.Vi kom til Le Marine, Martinique etter ca 3 timers grei seilas fra st Lucia. Her ankret vi opp ved siden av Carmensita og delte noen kalde ankerdrammer med Bjørn og Nancy, før vi kjørte dingien til land og sjekket inn i Frankrike og EU. Martinique er helfransk og her er det euro, rødvin, ost og baguetter som gjelder 🙂  Samme kveld ble vi servert en bedre middag om bord på Carmensita.

Neste dag ble det storhandling på Leader Price, et større supermarked med egen dingibrygge  – lettvint og praktisk. Av en eller annen grunn var rødvinsbeholdningen vår ganske slunken, sjokoladeboksen var nesten tom og karamellene var spist for lenge siden. Samtidig var det jo bra å få handlet litt mat 🙂

I Le Marine lå også båten Mary af Rövarhamn, en svensk familie med to så barn som har vært på jordomseiling. Vi traff dem første gangen på Cap Verde i januar 2011.

Vi motorkjørte rundt odden til Ste Anne til et hjertelig gjensyn med Inger og Janne på Rosalinda. Vi traff også igjen det eldre paret Gertrud og Gerhard på den lille katamaranen Fun Too.   Her koste vi oss flere dager, hadde middagsbesøk i båten, gikk turer og nøt den fine lille byen.

17 februar satte vi seil for nattseilas sørover til Bequia. Det startet bra, men etter noen få nautiske satte det inn med squells – sikkelige regn- og vindbyger. Vi valgte å gå i mørket inn i Rodney Bay på St. Lucia for å avvente det verste været. Jammen godt å ha radar når en går inn i en ankringsbukt i stummende mørket. Ikke alle skippere er like nøye med ankerlys så det kan være en utfordring å manøvrere mellom mørklagte båter.

Ved femtiden om morgenen fortsatte vi seilasen sørover i vekslende vær og ankret opp ved Princess Margaret Bay, Bequia ca kl 17.30.   Her tilbrakte vi seks veldig sosiale dager. Her var Ole på Kepasa, Gry på Mas Que Nada og Bjørn og Nancy på Carmensita. Her var også flere kjente båter fra Crews Inn på Trinidad: Andromeda, Quadrille, Native Dancer, Island Time – og Flying Low seilte inn i det vi seilte ut.

Det var dingiturer, cockpittreff, roti, callaloo soup og pizza i byen og middag på Davils Table.  Søndagen ble det jammen en omgang med Mexican Train domino for meg (K-A)sammen med  engelskmennene og amerikanerne også.  En veldig hyggelig seanse de vi greide å tømme baren for øl mens vi spilte. Det skal sies at baren egentlig var steng, men at den åpnet for oss. Dermed var varebeholdningen minimal 🙂

Fra Bequia gikk ferden videre til Mayreau, Union Island og selvfølgelig til Tobago Keys. Øyene ligger tett på hverandre så vi flyttet oss litt rundt etter vær og vindforhold.  Vi var også som snarest innom Petite Martinique for å fylle diesel og vann.

Grenadinene er et nydelig område med flere små øyer, fargerike landsbyer, rasta, geiter og høner, små skur med mat- og ølservering, flotte strender og palmer.  Høydepunktet bademessig er Tobago Keys. Her nøt vi snorkling på revet og flere snorkleturer med skilpaddene. Fantastisk 🙂

6 mars gikk turen videre i silkeseilas sør til Carriacou hvor vi ankret både i Hillsborough og Tyrrel Bay. Her traff vi den norske katamaranen Mary Jean.

Nå ligger vi som nevnt i Prickly Bay, Grenada. Torsdag kveld gikk vi over til Secret harbour sammen med besetningen på Mary Jean for en hyggelig kveld med akustisk jam. Jammen møtte vi Tom på Madonna, briten som er så god til å spille gitar og synge. Han er en skikkelig entertainer og underhold oss godt på flere grillkvelder på Crews Inn Trinidad i jul og nyttår.

I kveld er det T.G.I.P – fredagskveld på Tiki bar med New Dimesion steelband og en rockegruppe, samvær med andre seilere, lun carbisk natt og nesten fullmåne 🙂

Klikk på bildene for å se større og bedre 🙂