Sint Maarten til Dominica mars 2016

Etter en nattseilas på kryss ankom vi Sint Maarten noen dager før den årlige, store Sint Maarten Heineken regatta, så vi ankret ute i Simpson bay for underholdning. Der krydde det av regattabåter tidlig og sent, racingbåter, charter båter og katamaraner – alle klasser og alle størrelser – alle med.

Mange av båtene lå for anker ute i bukta om natten, men de fleste gikk inn i lagunen. Inngangen til lagunen er en kort kanal og en løftebro som åpnes til faste tider. Før broåpningen ligger båtene og vaker frem og tilbake i noe som ligner en kø. Nå som det var regattatid var det veldig mange båter, en kunne nesten gå tørrskodd fra den ene siden til den andre. Det var som bårkortesja i Sandefjord St.Hansaften, men her var det ”båtkaoset” to ganger hver morgen og ettermiddag i flere dager.

Til glede traff vi igjen Pia og Stefan på Shaddock, vi spiste middag hos dem og gikk en runde for å se på kveldslivet og festen under regatta dagene. De har litt problemer med båten og vil seile sørover noe senere enn oss, men vi møtes igjen 🙂

Mens Per-Arne var i de to store butikkene med båtutstyr (godtebutikkene), satt Kari-Anne på baren ”Lagoonis” for internett. På nabobordet kom det et kjent par fra Travel channel på TV. Det var Distant Shores. De har laget program om seiling rundt om i verden i mange år. Tidligere satt vi hjemme i Sandefjord og fulgte med på seilasene deres med stor interesse.

De hilste så blidt når de satt seg ved nabobordet at jeg måtte hilse tilbake, berømme programmene deres og fortelle hvilken inpirasjonskilde de hadde vært til vår egen seiling. Det satt de stor pris på og fortalte om erfaringer med seiling i Norge, og så fikk jeg kortet deres 🙂

Etter en uke på sint Maarten hadde vi en rolig motorseilas i nesten vindstille til Antigua og English Harbour. Her traff vi to norske båter, Lea og Restless.

Vi leverte klær til et vaskeri – luksus 🙂 og vi gikk en god og lang tur opp til Shirleys Hights og ned på sørsiden.

Starter turen med friskt mot

Halvveis oppe

På toppen

Starter på nedturen

Høyt

Høyt og bratt

Snart nede

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nede 🙂

Vi fikk en flott seilas med vind aktafortvers og fart i opp i 8 knop ca halve strekket sørover til Deshaies på Guadeloupe – nydelig 🙂 men – så dreide vinden og vi seilte kryss i regnvær resten. Kontraster er bra og forandring fryder 🙂

Vi lå med gult flagg uten innsjekk i to netter på denne franske øya. Det er egentlig ikke lov, men franskmenn bryr seg ikke så mye med formalitetene.

Da vi var en tur i land for å handle mat gikk sunamivarselet og alle ble beordret opp i høyden til en kirke. Det satte i gang noen følelser, men heldigvis var dette bare en øvelse.

11 Deshaies Sunami

Mens vi satt der oppe i høyden kom vi i snakk med noen svensker som segler båten Eos. Da måtte vi jo spørre om det var ”Segla med Eos” folka og båt, en blogg vi fulgte i årene 2005 til -09. Og det var det – samme folka og samme båten som nå er på tur igjen – gøy 🙂

Segla med Eos

Vi sjekker alltid været og prøver alltid å finne gode værvinduer med rette vinder og uten regn før vi seiler. Vi har jo god tid og kan vente til det er bra, men i år har værmelding og faktisk vær stemt dårlig. Om det meldes vind fra nordøst så kommer den fra sørøst, eller omvendt, melder de ren østavind så hender det at den kommer fra vest!

Det normale” i Karibien er østlige vinder. Nordøst tidlig på sesongen – november til ca april og sørøst sent i sesongen, mai og utover. Selvfølgelig med variasjoner. I år har variasjonene vært spesielt hyppige har vi erfart!

Da vi seilte fra Guadeloupe forventet vi nordøst vind ca 5 til 8 sekund meter. Vi fikk sørøst vind opp i 18 s.m. i kasta, etter hvert vestavind 3 til 4 s.m., deretter øst-sørøst jevnt på 13 s.m. med 17 i kasta. Vel – vel. Det er i alle fall ikke kjedelig 😉

Vi stoppet for overnatting på Iles des Saintes. Flott øygruppe, men vi var ikke i land denne gangen. Målet for seilasen var Dominica, en øy vi ikke har vært på før.

Etter en kort seilas på fire timer la vi til en PAYS-bøye i Prince Rupert bay.

Portsmouth

Poortsmouth

Endelig en Roti-sjappe

På jakt etter øl

Dominica har hatt store problemer kriminalitet overfor seilere, pågående og til dels aggressive selgere som kom ut til båtene, førte til at mange seilte forbi øya.

I 2005 startet 13 sertifiserte turguider organisasjonen PAYS – Portsmouth Association of Yacht Services. De lager og vedlikeholder sikre moringer, organiserer øyturer, tar imot klesvask, fungerer som taxibåter, har et turistkontor og ellers hva du trenger.

PAYSgutta støper nye moringer

En av PAYSgutta i båten sin

En populær aktivitet er PAYS Sunday Night Beach BBQ.

Da vi traff båtene Ba’non med Bjørn og Nancy (egt. fra Carmensita Sfj.) og Linnea med Anita og Bjørn, samt Peter og en til, måtte vi delta på BBQ. Det er en sånn ting som er gøy å gjøre når man er flere sammen, og Bjørn og Nancy har vi ikke truffet på 1 ½ år så det var jo veldig koselig. Vi fikk masse mat, så mye rompunch vi ville drikke hele kvelden, dans og moro 🙂

18 PAYS grillkveld Portsmouth Association of Yacht Services

Dominica er den yngste vulkanøya i Karibien og har syv potensielt aktive vulkaner. Øya er spesielt grønn og frodig. Det er høye fjell og dype daler, elver og fossefall. Det regner mye og jorda er veldig fruktbar. Det vokser frukt, grønnsaker, bær, urter og krydder i mengder og over alt.

Dominica Forestry Department har laget stier opp og ned av åser, inn til den dypeste regnskogen og til de høyeste fossefall. Dominica har alt å by på hvis du er glad i å gå tur 🙂

Vi dro på PAYS øytur på den nordlige delen av øya sammen med Bjørn og Nancy, og Anita og Bjørn. En tur uten de største atletiske utfordringer, men veldig flott. Vi kjørte på smale veier opp og ned bakker.

Vi hadde en dyktig guide som viste oss sitrongress, kanel, kaffe, mango, laurbær, brødfrukt, dasheen, jams, callaloo, bananer, papaya, ananas, muskat osv osv osv J Øya er så grønn og frodig at det neste spruter.

På nordøstkysten bor det flest bønder og de små gårdene, egentlig små hus eller skur, klamrer seg fast til de bratte åssidene. Noen bønder bor nede i dalene og klatrer opp og ned til de små åkerlappene sine hver dag. Det må være et utrolig hardt liv!

Ved kysten bor fiskerne og både de og bøndene kjører i småbåter, 15 til 20 nautiske mil i motvind og motsjø over til Marie Galante, for å selge varene sine. Før rodde de i kanoer! Ellers leveres varer på lokale markeder og eksporteres til andre Karibiske øyer.

Turgjengen

Destillerer olje fra laugbærblad

Destillerer olje fra laurbærblad

På vei til en boblene kald kilde

På vei til en boblende kald kilde

Det bobler

Åpner kokosnøtt

Kokos smaker

Her går veien opp i høyden

27 Dominica tur

28 Dominica tur

29 Dominica tur

Fantastiske Red Rock

Caribindianerne hadde tuneller opp fra havet. Her er rester av de

V

Så skal Kari-Anne ned

Trangt!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Red Rock

Nå regner og det blåser det på Dominica, rene høststormen. Vi tar det med ro før vi seiler sørover til Martinique 🙂

2 Responses to Sint Maarten til Dominica mars 2016

1. jplund sier:

………takker for kjekke reisebrev……. kunne det vært mulig med «duftblogg» slik at vi også kan få dele alle de eksotiske duftene fra landkap og frukt/planter……..god tur videre…… fetteren i Stavanger