Dominica, Martinique og St. Lucia april 2016

Før vi seilte fra Prince Rupert Bay Dominica, tok vi en ”topptur” til fort Shirley og Cabrits National Park. Hele fortet er flott restaurert, men alle bygninger var dessverre lukket og stengt.Vi klatret opp til toppen av Cabrits, ganske sprekt 🙂 Utsikten var flott, både nordover til Saintes og sørover til byen og ankringsbuka.

i gikk til det sorte krysset. Ser ikke så langt ut, men det var noen høydemeter :)

Vi gikk til det sorte krysset. Ser ikke så langt ut, men det var noen høydemeter 🙂

Stort mangotre og liten Kari-Anne

Deler av det gamle forsvarsverket

På toppen av med utsikt over Prince Rupert Bay

På toppen av Cabrits med utsikt over Prince Rupert Bay

Vi gikk vel ikke hele veien, men alltid hyggelig med gratulasjoner for vel utført topptur

Sandys Beach Bar i Prince Rupert Bay

Søndag er utfluktsdag

Uten mat og drikke.... Her kokosnøtter og sukkerrør

Uten mat og drikke…. Her kokosnøtter og sukkerrør

Herlig tur langs stranden

Solnedgang i Prince Rupert Bay

Bøyettrøbbel på Dominica

Etter et flott opphold i St. Pierre, Martinique (eget blogginnlegg), ankret vi for overnatting i Anse de Arlet. Her traff vi engelske Poespos, nabo fra Bonaire. Vi var aldri i land her men ble anbefalt byen, så kanskje neste gang 🙂

Neste morgen var det motorkjøring i 3 knop, motvind og motsjø til Le Marine.

Det beste stedet for påfyll av vin og franske oster 🙂

Øya Martinique er en del av Frankrike og derfor EU. Her bor det mange europeere med vanlige EU-borgerrettigheter og plikter. Vi traff et norsk par, Lars og Monica som har bosatt seg her og trives godt med det.

Vi koste oss i Le Marine og Ste. Anne, nabobukta, noen dager. Traff kjente fra Trinidad – Receta, Native Dancer og Indigo. Samt Poespas en gang til og møtte to norske båter – Vildensky og Cassie og svenske Fun Too.

Det går en flott tursti sørover fra byen Ste. Anne, langs kysten hele veien fram til Cap Chevalier på østkysten. Stien går opp og ned av fjellknauser, inn i skogen og ut til sjøen langs flotte, hvite strender. Vi gikk ikke hele veien, men et godt stykke fram til en saltsjø og snudde når vi kom til begynnelsen av nudiststranden.

Røde gummitrær

Stranden sør for Ste Anne

Fareskilt på stien langs stranden. Se opp for fallende kokosnøtter

I en åpen kjeller på at leilighetshotell er det et vaskeri. Her boltret vi oss med å vaske sengetøy og håndklær på 60° i skikkelige store og bra vaskemaskiner. Det er første gang på hele turen. Deilig å slippe å beintråkke vaska 🙂 – eller vaske i rustne maskiner i kaldt vann 😦

Etter noen dager seilte vi de 27 nautiske milene sørover til St. Lucia og ankret i Rodney Bay som vanlig. Det var færre båter i forhold til hva vi har opplevd før. For første gang lå vi en stund helt alene ved Pigeon Island. Det var litt vemodig å se at båten Kepasa kom seilende inn i bukta. Ole, tidligere eier av båten og venn av oss, har kjøpt hus og bosatt seg på Trinidad.

Vi byttet ankringsplass et par ganger før vi gikk inn i marinaen, der vi hadde noen hektiske dager. Med landstrøm og tilgang på vann rett inn i båten, er det mye som kan og må gjøres.

Vi sydde ny glidelås på sprayhood og sydde nye luketrekk. Vi vasket sprayhood og bimini, soverom, gulv og vegger. Vi støvsuget madrasser, vegger, sofa, tepper og gulv. Vi vasket, jolla og dekk. Vi skurte cockpit og teak. Og en del mer 🙂

Marinaplass C31 i Rodney Bay Marina St. Lucia. Hotellbygging i ved dykkersenteret

Så traff vi Bjørn og Berit på norske Temerity og hadde en hyggelig kveld sammen med dem.

Etter tre dager gikk vi ut på anker igjen og samme natt seilte vi videre sørover til Bequia.