Grenadinene april og mai 2016

21 april kl 04:30 seilte vi fra Rodney Bay, St. Lucia, sørover til Bequia, en distanse på 70,2 nautiske mil. Det ble en sjeldent fin seilas med NØ vind max 11 sekund meter, mest mellom 7 og 8 sm. Fart opp i 7,7 knop i perioder. Vind fra siden til aktafortvers, sol og moderate bølgehøyder – da liker seilbåten Blue og mannskap seg velig godt 🙂Vi prøvde fiskelykken igjen. Siste fangst var en Barrakuda langs kysten av Martinique. Denne gangen mistet vi 2x fiskeutstyr – må ha vært noen sværinger på begge krokene!

Vi ankret som vanlig utenfor Princess Margaret Beach. Denne gangen plundret vi litt med å få feste, men etter noen prøvinger og snorkling på ankeret, ble vi rimelig fornøyde til slutt. Det blåste godt hver dag så det ble daglige snorkleturer for å sjekke hvordan ankeret lå. Vi dregget ca 20 meter på to uker, uvanlig, men akseptabelt. Vi hadde hele tiden god margin til andre båter.

Bequia er en flott liten øy i Grenadinene. Vi har vært her flere ganger og koser oss like mye hver gang. I år traff vi den dansk-norske båten MissX med Dorte og Øyvind. Det ble en koselig kveld hos oss i Blue med masse prat, ost og rødvin og litt karibisk rom.

Immigrasjon og Toll, Bequia

2 mai var det fridag og fest i byen. Da samles ”alle” store og små under ”The Almond Tree”, sentralt ved stranden i sentrum av byen. Når lokalbefolkningen på de karibiske øyene feirer og fester er det alltid veldig høy musikk, dans, grilling, leker, drikking, søt røyking, latter og moro fra lunsj til langt på natt. En eksotisk opplevelse for oss nordboere  🙂

Ansiktsmaling, 2 mai festdag

Vi gikk noen gode turer på den nye gangveien som går fra byen og helt til søndre enden av Lower Bay. En herlig tur der en kan svømme langs strendene, gå i skogen, vasse i vannkanen, klatre opp og ned fjellknauser, kikke inn på små restauranter og barer og ta en kald øl i teltet til rastaen nederst på Tony Gibbons Beach 🙂

Tur

Tilgang på vann – altså ferskvann – kan være en utfordring for en seiler. Vi har en liten watermaker, men den liker oss ikke så godt lenger. Nå får den hvile i påvente av en skikkelig service.

Derfor må vi kjøpe vann, oftere og mer enn vanlig. På Bequia kan en rope opp Dafodil på VHF kanal 16 og bestille diesel, klesvask, brød og Vann. Da kommer en flåtebåt ut til oss på ankringen og vi kan fylle det vi trenger direkte på tankene våre. Det gjorde vi nå, uten å spørre om pris – og vi fikk det dårligste og dyreste vannet noen gang – ca kr 900,- for ca 600l vann!

6 mai seilte vi videre sørover til Mayreau, en nydelig liten øy hvor vi vanligvis liker oss veldig godt.

Kaktusen blomstrer på Tobago Keys

Det har vært veldig lite regn i vinter – eller Dry season som det heter. På Mayreau, lik de fleste andre små øyene, er det nå veldig tørt. Det er knapt et grønt blad eller et grønt grasstrå å se. Geitene breker sårt etter oss når vi klatrer opp den bratte bakken til butikken og videre til toppen av øya. De nakne trærne avslører også at øya er mye mer søplete enn vi husker fra tidligere besøk. Det er ikke mulig å overse alle flasker, isoporbegere, papir og plast i grøfter og busker. Sammen med et overfall på seilere tidligere i vinter er dette ikke bra.

Øya har bare regnvann og fikk strøm først i 2003. Det bor få folk her. De fleste drar med småbåter til andre øyer for skole og arbeid. Resten dyrker litt grønnsaker, selger T-skjorter, serverer litt øl og mat og leier ut rom. Det er en matbutikk og en baker på øya. De få turistene som kommer til Mayreau er viktige bidragsytere til økonomien.

Dennis, på gjestgiveriet Dennis’ Hideaway, gjør så godt han kan for øya, både for lokalbefolkningen og seilerne som kommer. Han har en privat watermaker og sørger for ferskvann når regnvannstankene er tomme, han henter og bringer gjester som vil spise middag hos han om kvelden, han har masse å fortelle om livet som sjømann på danske båter, og med sitt hyggelige og blide vesen trekker han turister og seilere til øya. Dennis er en ressurs for Mayreau.   –   Så leser vi i juni nummeret av Caribbean Compass at Dennis’ Hideaway er til salgs!

Vi ankret som alltid i Saline Bay. Her er det rolig og fredelig. I år ble bukta utgangspunktet for turer ut til Tobago Keys med Petit Tabac. Her ligger korallrevene som en beskyttende barriere ut mot Atlanteren. Det er mengder av fisk og skilpadder og et paradis for en snorkler som meg (Kari-Anne)

Vi seilte den korte distansen, 3-4 nm fram og tilbake noen ganger.

Sterk vind og regn = Saline Bay     –     Lite vind og sol = Tobago Keys 🙂

Tobago Keys. Klar for å se skilpadder

Nyter Tobago Keys

Rett ”rundt hjørnet”, ca 4 nm sør, ligger øya Union Island som er siste stopp i Grenadinene. Her ankret vi opp innenfor revet, ganske nær Kiteskolen. Det var få båter og få kitere så de gikk relativt bra 🙂

Welcome to Union Island Gem of the Grenadines

Byen Clifton på Union er fargerik og eksotisk. Vi har vært her noen ganger og er ganske blaserte (uff – uff – ikke bra!!), kom hit bare for å sjekke ut hos immigrasjon og toll på flyplassen. Vi gikk allikevel en runde i byen – fram og tilbake i gata. Vi kjøpte litt dyre grønnsaker i en av de flotte bodene og vi fant en ny artig loftsbar der vi tok en øl, mens vi ventet ut en tropisk regnbyge.      –      Det er fint her 🙂

Nytt flott sted - The Loft, Clifton

Nytt flott sted – The Loft, Clifton

FLERE BILDER FRA BEQUIA:

Noen morsomme skilt på Lower Bay Bequia

Gamle bilferger blir som nye. Den til høyre er fra Tromsø

Port Hole. Karibbiens beste Roti

Bequia (73)

Bequia (86)

Flotte handlenett laget av gamle melsekker

Per-Arne kjøper pizza på Pizza Hut

Bequia (36)

Tare n øl mens de venter på kunder

Bequia (31)

Taxier venter på kunder Under the Almond Tree

Matbutikk i det gule huset til høyre

I denne matbutikken har den eldste betjening noen sinne

På vei inn til turistkontoret